Szczegóły W poniższym tekście użyto następujących skrótów:W poniższym tekście użyto następujących skrótów:PND – pracownik naukowo-dydaktycznyP – przedsiębiorstwoPP – pracownik, przedstawiciel lub właściciel przedsiębiorstwaPES – platforma edukacyjno-symulacyjna GS – grupa stażowaPierwszy etap projektu.Konferencja inaugurująca, której celem będzie zapoznanie uczestników z projektem, jego celami i przebiegiem oraz rekrutacja PND, P i pośrednio PP.Konferencje inaugurujące odbędą się w październiku 2011r. i będą organizowane w lokalizacji każdego partnera (po jednej w każdej lokalizacji).Na konferencje zaproszeni zostaną przedstawiciele przedsiębiorstw (P) i pracownicy naukowo-dydaktyczni (PND) z regionu Partnera.Drugi etap projektu.Spotkania i symulacje dotyczące wykorzystania systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa.Przewiduje się cykl spotkań w wymiarze 80 godzin symulacji i usprawnień.U każdego Partnera stworzone zostaną po 2 piętnastoosobowe grupy w każdej lokalizacji. W skład każdej grupy wchodzić będzie 5 PND i 10 PP.Zajęcia odbywać się będą w lokalizacjach Partnerów. Uczestnicy otrzymają materiały dydaktyczne do symulacji.Plan spotkań:1) Wprowadzenie do kursu, test umiejętności wykorzystania systemów klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem-2 godziny;2) Wprowadzenie do korzystania z PES- 4 godzin:a) zasady logowania;b) personalizacja interfejsu;c) ABC korzystania z systemu ERP;3) Podstawy konfiguracji systemu ERP-4 godzin;a) konfiguracja automatyzacji pracy z systemem;b) podstawy konfiguracji modułów systemu ERP;4) Podstawy zarządzania procesami w systemach klasy ERP- 16 godzin:a) Obsługa procesu realizacji zamówienia sprzedaży, od jego wprowadzenie, podstawowego zaplanowania zasobów, realizacji-produkcji, zafakturowania, zaksięgowania;b) Podstawy kalkulacji kosztów wytworzenia;c) Podstawy kalkulacji czasów wytwarzania;5) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie planu sprzedaży i operacji (SOP)- 8 godzin:a) Prognozy według rodzin wyrobów;b) Budowa zintegrowanego planu przedsiębiorstwa wraz z bilansowaniem zasobów, planowanie zasobów: finansowych, produkcyjnych, ludzkich;6) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie głównego planu produkcji (MPS)-14 godzin:a) Dystrybucja prognoz według rodzin wyrobów na wyroby;b) Kalkulacja MPS;c) Popyt niezależny;d) Symulacje zgrubnego bilansowania zapotrzebowania na zasoby z ich dostępnością (stanowiska pracy, pracownicy);7) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie planu zapotrzebowania materiałowego (MRP)-14 godzin:a) Podstawowa funkcje kalkulacji MPR;b) Zaawansowane funkcje kalkulacji MRP;c) Tryby pracy kalkulacji MRP;d) Propozycje zleceń produkcyjnych i ich zwalnianie- szczegółowa analiza zasobów produkcyjnych;e) Propozycje zleceń uzupełnienia materiałów ich zwalnianie- szczegółowa analiza zasobów materiałowych;8) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie sterowania produkcją (PAC)-10 godzin:a) Harmonogramowanie warsztatu;b) Raportowanie produkcji;c) Wykresy Gantta;d) Statystyki produkcji;9) Zamknięta pętla MRP – 3 godziny;10) Planowanie zapotrzebowania magazynowego- 3 godziny;11) Zakończenie spotkań, test umiejętności wykorzystania systemów klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem – 2 godziny.Trzeci etap projektu.Staże, których celem jest wymiana doświadczeń i poglądów pracowników naukowo-dydaktycznych (PND) w obszarze badań.Staże obejmą 18 pracowników naukowo-dydaktycznych (PND), którzy najlepiej wypełnią testy umiejętności wykorzystania systemów klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem. Po 6 z każdej lokalizacji.W ramach tego etapu zostanie utworzonych sześć 3 osobowych grup stażowych (GS), po dwie w każdej lokalizacji.Warunkiem zakwalifikowania się na staż będzie pozytywnie zaliczony test umiejętności wykorzystania ERP do planowania zasobów rozwiązywany po zakończeniu etapu spotkań i symulacji.Skład grup stażowych (GS) będzie ustalony przez koordynatorów Partnerów, przy zachowaniu zasady, że w jednej grupie stażowej (GS) będą pracownicy naukowo-dydaktyczni (PND) zajmujący się różnymi obszarami nauki.W ramach staży pracownicy naukowo-dydaktyczni (PND) będą zbierać materiał do pracy naukowej dotyczącej wykorzystania ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa. Uczestnicy staży nie będą wykonywać pracy bezpośrednio związanej z działalnością przedsiębiorstwa, w którym odbywać będą staż.Każdą grupą stażystów opiekował się będzie opiekun staży w przedsiębiorstwach przyjmujących stażystów (pracownik przedsiębiorstwa).Każda z grup stażowych (GS) będzie miała indywidualny plan staży i zajmowała się będzie planowaniem zasobów w zakresie ustalonym przez opiekuna merytorycznego.Staż polegał będzie na wizytach badawczych w przedsiębiorstwach, które przyjmą stażystów, Podczas staży w przedsiębiorstwach stażyści zbadają zakres implementacji w systemie ERP wyznaczonych zagadnień, w ten sposób zbiorą materiał do pracy naukowej.Każda z grup stażowych zajmowała się będzie planowaniem zasobów w zakresie ustalonym przez koordynatora merytorycznego.Każda grupa stażowa spędzi w każdym z 10 przedsiębiorstw (wybranych przez siebie i zaakceptowanych przez koordynatora partnera) po 10 godzin w ciągu 2 miesięcy.Każdej z 6 grup stażowych zostanie przydzielony jeden z poniższych tematów:1) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie planu sprzedaż i operacji (SOP) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;2) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie głównego planu produkcji (MPS) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;3) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie zapotrzebowania materiałowego (MRP) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;4) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie sterowania produkcją (PAC) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;5) Zamknięta pętla MRP i implementacja jej zasad w systemach klasy ERP;6) Planowanie zapotrzebowania magazynowego (SRP) i implementacja w systemach klasy ERP.Podczas wizyty w przedsiębiorstwie stażyści zbadają zakres implementacji w systemie ERP wyznaczonych zagadnień, w ten sposób zbiorą materiał do pracy naukowej pt.: „Praktyczne aspekty wykorzystania systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa w przedsiębiorstwach Wielkopolski”.Czwarty etap projektu.Etap pisania pracy naukowej.Członkowie grup stażowych, po zakończeniu stażu napiszą wspólnie pracę naukową pt.: „Praktyczne aspekty wykorzystania systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa w przedsiębiorstwach Wielkopolski” – 18 arkuszy, po jednym arkuszu na każdego uczestnika staży.Po wydaniu praca ta zostanie opublikowana na platformie upowszechniania wiedzy o ERP oraz przekazana uczestnikom spotkań.Piąty etap projektu.Konferencja zamykająca, której celem będzie zaprezentowanie rezultatów projektu.Konferencje zamykające odbędą się w październiku 2012r. i będą organizowane w lokalizacji każdego Partnera (po jednej w każdej lokalizacji).

Szczegóły

W poniższym tekście użyto następujących skrótów:
W poniższym tekście użyto następujących skrótów:
PND – pracownik naukowo-dydaktyczny
P – przedsiębiorstwo
PP – pracownik, przedstawiciel lub właściciel przedsiębiorstwa
PES – platforma edukacyjno-symulacyjna GS – grupa stażowa

Pierwszy etap projektu.
Konferencja inaugurująca, której celem będzie zapoznanie uczestników z projektem, jego celami i przebiegiem oraz rekrutacja PND, P i pośrednio PP.
Konferencje inaugurujące odbędą się w październiku 2011r. i będą organizowane w lokalizacji każdego partnera (po jednej w każdej lokalizacji).
Na konferencje zaproszeni zostaną przedstawiciele przedsiębiorstw (P) i pracownicy naukowo-dydaktyczni (PND) z regionu Partnera.

Drugi etap projektu.
Spotkania i symulacje dotyczące wykorzystania systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa.
Przewiduje się cykl spotkań w wymiarze 80 godzin symulacji i usprawnień.
U każdego Partnera stworzone zostaną po 2 piętnastoosobowe grupy w każdej lokalizacji. W skład każdej grupy wchodzić będzie 5 PND i 10 PP.
Zajęcia odbywać się będą w lokalizacjach Partnerów. Uczestnicy otrzymają materiały dydaktyczne do symulacji.

Plan spotkań:
1) Wprowadzenie do kursu, test umiejętności wykorzystania systemów klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem-2 godziny;
2) Wprowadzenie do korzystania z PES- 4 godzin:
a) zasady logowania;
b) personalizacja interfejsu;
c) ABC korzystania z systemu ERP;
3) Podstawy konfiguracji systemu ERP-4 godzin;
a) konfiguracja automatyzacji pracy z systemem;
b) podstawy konfiguracji modułów systemu ERP;
4) Podstawy zarządzania procesami w systemach klasy ERP- 16 godzin:
a) Obsługa procesu realizacji zamówienia sprzedaży, od jego wprowadzenie, podstawowego zaplanowania zasobów, realizacji-produkcji, zafakturowania, zaksięgowania;
b) Podstawy kalkulacji kosztów wytworzenia;
c) Podstawy kalkulacji czasów wytwarzania;
5) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie planu sprzedaży i operacji (SOP)- 8 godzin:
a) Prognozy według rodzin wyrobów;
b) Budowa zintegrowanego planu przedsiębiorstwa wraz z bilansowaniem zasobów, planowanie zasobów: finansowych, produkcyjnych, ludzkich;
6) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie głównego planu produkcji (MPS)-14 godzin:
a) Dystrybucja prognoz według rodzin wyrobów na wyroby;
b) Kalkulacja MPS;
c) Popyt niezależny;
d) Symulacje zgrubnego bilansowania zapotrzebowania na zasoby z ich dostępnością (stanowiska pracy, pracownicy);
7) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie planu zapotrzebowania materiałowego (MRP)-14 godzin:
a) Podstawowa funkcje kalkulacji MPR;
b) Zaawansowane funkcje kalkulacji MRP;
c) Tryby pracy kalkulacji MRP;
d) Propozycje zleceń produkcyjnych i ich zwalnianie- szczegółowa analiza zasobów produkcyjnych;
e) Propozycje zleceń uzupełnienia materiałów ich zwalnianie- szczegółowa analiza zasobów materiałowych;
8) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie sterowania produkcją (PAC)-10 godzin:
a) Harmonogramowanie warsztatu;
b) Raportowanie produkcji;
c) Wykresy Gantta;
d) Statystyki produkcji;
9) Zamknięta pętla MRP – 3 godziny;
10) Planowanie zapotrzebowania magazynowego- 3 godziny;
11) Zakończenie spotkań, test umiejętności wykorzystania systemów klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem – 2 godziny.

Trzeci etap projektu.
Staże, których celem jest wymiana doświadczeń i poglądów pracowników naukowo-dydaktycznych (PND) w obszarze badań.
Staże obejmą 18 pracowników naukowo-dydaktycznych (PND), którzy najlepiej wypełnią testy umiejętności wykorzystania systemów klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem. Po 6 z każdej lokalizacji.
W ramach tego etapu zostanie utworzonych sześć 3 osobowych grup stażowych (GS), po dwie w każdej lokalizacji.
Warunkiem zakwalifikowania się na staż będzie pozytywnie zaliczony test umiejętności wykorzystania ERP do planowania zasobów rozwiązywany po zakończeniu etapu spotkań i symulacji.
Skład grup stażowych (GS) będzie ustalony przez koordynatorów Partnerów, przy zachowaniu zasady, że w jednej grupie stażowej (GS) będą pracownicy naukowo-dydaktyczni (PND) zajmujący się różnymi obszarami nauki.
W ramach staży pracownicy naukowo-dydaktyczni (PND) będą zbierać materiał do pracy naukowej dotyczącej wykorzystania ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa. Uczestnicy staży nie będą wykonywać pracy bezpośrednio związanej z działalnością przedsiębiorstwa, w którym odbywać będą staż.
Każdą grupą stażystów opiekował się będzie opiekun staży w przedsiębiorstwach przyjmujących stażystów (pracownik przedsiębiorstwa).
Każda z grup stażowych (GS) będzie miała indywidualny plan staży i zajmowała się będzie planowaniem zasobów w zakresie ustalonym przez opiekuna merytorycznego.
Staż polegał będzie na wizytach badawczych w przedsiębiorstwach, które przyjmą stażystów, Podczas staży w przedsiębiorstwach stażyści zbadają zakres implementacji w systemie ERP wyznaczonych zagadnień, w ten sposób zbiorą materiał do pracy naukowej.
Każda z grup stażowych zajmowała się będzie planowaniem zasobów w zakresie ustalonym przez koordynatora merytorycznego.
Każda grupa stażowa spędzi w każdym z 10 przedsiębiorstw (wybranych przez siebie i zaakceptowanych przez koordynatora partnera) po 10 godzin w ciągu 2 miesięcy.
Każdej z 6 grup stażowych zostanie przydzielony jeden z poniższych tematów:
1) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie planu sprzedaż i operacji (SOP) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;
2) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie głównego planu produkcji (MPS) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;
3) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie zapotrzebowania materiałowego (MRP) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;
4) Planowanie zasobów przedsiębiorstwa na poziomie sterowania produkcją (PAC) i wykorzystanie w tym zakresie systemów klasy ERP;
5) Zamknięta pętla MRP i implementacja jej zasad w systemach klasy ERP;
6) Planowanie zapotrzebowania magazynowego (SRP) i implementacja w systemach klasy ERP.
Podczas wizyty w przedsiębiorstwie stażyści zbadają zakres implementacji w systemie ERP wyznaczonych zagadnień, w ten sposób zbiorą materiał do pracy naukowej pt.: „Praktyczne aspekty wykorzystania systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa w przedsiębiorstwach Wielkopolski”.

Czwarty etap projektu.
Etap pisania pracy naukowej.
Członkowie grup stażowych, po zakończeniu stażu napiszą wspólnie pracę naukową pt.: „Praktyczne aspekty wykorzystania systemów ERP do planowania zasobów przedsiębiorstwa w przedsiębiorstwach Wielkopolski” – 18 arkuszy, po jednym arkuszu na każdego uczestnika staży.
Po wydaniu praca ta zostanie opublikowana na platformie upowszechniania wiedzy o ERP oraz przekazana uczestnikom spotkań.

Piąty etap projektu.
Konferencja zamykająca, której celem będzie zaprezentowanie rezultatów projektu.
Konferencje zamykające odbędą się w październiku 2012r. i będą organizowane w lokalizacji każdego Partnera (po jednej w każdej lokalizacji).